5 ting du må slutte med for å få kontroll på regnskapet
Driver du egen bedrift og føler at økonomien kan spinne litt ut av kontroll? Her får du fem tips til hva du må slutte å gjøre for å få kontroll på regnskapet.
Syns du det er stressende å holde orden på regnskapet? Her får du regnskapsfører Tine Torp Hammernes sine beste tips til hva du må slutte å gjøre hvis du vil få full kontroll på regnskapet ditt.
Slutt å fakturer kunder flere uker etter at varen eller tjenesten er levert
Kan det ta flere dager eller uker før du får fakturert kundene dine? Gode faktureringsrutiner gir bedre likviditet i bedriften og flere fornøyde kunder som får regningen med en gang jobben er gjort eller varen er levert.
De aller fleste kunder vil jo betale, men når regningen aldri kommer, kan det gå rett i glemmeboka. I Tripletex sin mobilapp kan du enkelt fakturere når det passer deg og det tar ikke mer enn noen minutter å opprette en faktura. Så logg deg inn i Tripletex noen minutter hver dag – så holder du deg i rute!
Slutt å la det gå flere uker over fristen før kunden betaler
Kan det i tillegg går flere uker før kunden din faktisk betaler etter at fakturaen er sendt?
Det er viktig å få inn pengene dine innen rimelighetens tid, slik at du kan betale dine egne leverandører og utvikle din egen bedrift.
Et enkelt og effektivt grep for å forebygge sene betalinger er å ta i bruk elektronisk fakturering. Ved å sende fakturaen elektronisk, øker sjansen for at kunden vil betale ved forfall. Når en mottar fakturaen elektronisk reduserer det i tillegg risikoen for feil. Dette fordi all informasjon blir ferdig utfylt i enten nettbanken eller økonomisystem til kunden, og det eneste kunden må gjøre er å godkjenne fakturaen.
Du kan også ta en runde på om du burde redusere antall forfallsdager. I Tripletex er standarden satt til 14 dager, men dette er noe du enkelt kan endre. Kanskje det kan være lurt for deg og bedriften din å kun ha ti eller syv dager?
Slutt å vær redd for årsoppgjøret
Vrenger det seg litt magen når du tenker på årsoppgjøret? For mange er årsoppgjøret en hodepine i mai måned, men det trenger ikke være det hvis du har et oppdatert regnskap med alle bilag på plass. Å ha oversikt over hvordan bedriften gjør det fra måned til måned er alfa og omega for å ta gode økonomiske beslutninger, og ikke minst når du skal ta årsoppgjøret. Kanskje du skal innføre en “snacks og regnskaps-kveld” én gang i uka?
Et tips (som du sikkert hører hele tiden) er å ikke vente helt til mai før du begynner å tenke på årsoppgjøret. Ved å begynne i allerede i februar har du god tid på å avslutte året, samt at du ikke trenger å grue deg så lenge.
Vi i Tripletex vet at mange gruer seg til årsoppgjøret, og vi har derfor utviklet en modul som hjelper deg å komme i mål. Årsoppgjørsmodulen har en veileder som “holder deg i hånden” gjennom hele prosessen og en huskeliste som hjelper deg å avslutte regnskapet på riktig måte. Du får til og med tilbakemelding ved ulogiske tall og differanser!
Slutt å gjør alt selv
Har du vurdert å samarbeide med en regnskapsfører? Hovedfokuset ditt burde være på verdiskaping og vekst i bedriften. Det kan være vanskelig å delegere oppgaver og føle at du mister kontroll, men i det lange løp er det en god investering for bedriften og, ikke minst, egen nattesøvn.
Når det kommer til regnskap kan du fortsatt ha god kontroll selv om du samarbeider med en regnskapsfører. Hvordan du fordeler oppgavene er helt opp til deg. Mange velger å gjøre det de føler seg trygg på selv, og lar regnskapsføreren ta resten. En annen fordel med å bruke regnskapsfører, er at du får en rådgiver som kjenner til alle lover og regler innen bransjen din, og som kan gi deg gode tips på veien utover det løpende regnskapet. Kanskje det finnes noen fradrag som du ikke visste om? Penger spart!
Slutt å gjør ting manuelt
Å endre vaner og måter du jobber på kan være vanskelig, men når det kommer til regnskap kan du spare mye tid på å endre rutinene dine for hvordan du fører regnskapet ditt.
Syns du for eksempel det er stress å levere mva-melding seks ganger i året? Det er mulig å søke om “årstermin”, som vil si at du kan levere mva-meldingen én gang i året. Les mer om hvordan du søker om dette hos Skatteetaten.
Automatisering har kommet for å bli, og i Tripletex er det flere oppgaver som kan løses med hjelp av automasjon. Her er noen eksempler som kan forenkle hverdagen din.
Har du noen rutiner for de kundene som ikke betaler? Det er tidkrevende å følge opp utestående fakturaer og lett å gi opp når kunden ikke svarer. I Tripletex kan du automatisere denne jobben med Visma AutoCollect. Det er ingen oppstartskostnader og tjenesten er gratis å bruke.
Har du kontroll på at det som står oppført i regnskapet stemmer med det som går ut og inn av bankkontoen din? Ved å koble banken til Tripletex sparer du mye tid å avstemme transaksjoner, pluss at du kan gjøre flere oppgaver knyttet til bank direkte i Tripletex. Full kontroll – til enhver tid!
Lykke til med regnskapet!
denne teksten er opprinnelig utgitt av Tripletex.